dinsdag 2 maart 2010

Nieuw koersijzer

Eigenlijk niet van ijzer, en ook niet helemaal nieuw. Maar ik heb dus een nieuw “koersijzer”.

Nu er komend jaar serieus geracet moet worden, was het ook maar eens tijd om een ander fietsje aan te schaffen. Een fiets die wat meer gericht was op echte snelheid.


Mijn oude fiets doet nog wel wat ie moet doen, maar ik kon er niet zoveel uithalen als ik wilde. De geometrie van het frame was mij niet “racy” genoeg en daarnaast was het ook niet het stijfste kader ter wereld. En stijfheid is toch wel iets waar ik geen genoeg van kan krijgen (beperk uw gedachten aub, het gaat om de fiets).


Ik had kunnen kiezen een los frame aan te schaffen en alle onderdelen over te zetten. Dit heb ik niet gedaan omdat er op mijn oude fietsje eigenlijk ook wat verouderde onderdelen zaten (de schakelgroep, 9 speed, is niet echt meer van deze tijd).

De keuze voor een nieuwe fiets was geen overhaaste beslissing. Eigenlijk liep ik al ruim een jaar met de gedachte hoe mijn nieuwe fiets eruit moest gaan zien.

Carbon is licht en mooi, maar ook wat duurder dan aluminium. De top aluminium frames doen echter niet voor carbon onder. Aluminium zou het dus worden.


De schakelgroep zou hoogstwaarschijnlijk Shimano Ultegra worden. Een ander alternatief zou Sram Force zijn, maar dat zou de prijs weer aardig opkrikken. En mijn budget was ook niet onbeperkt.


Het plan was eerst om alle onderdelen afzonderlijk op te snorren voo redelijke prijzen. Dit plan heb ik echter laten varen toen ik kort geleden op marktplaats een aanbieding tegenkwam voor een complete (tweedehands) fiets. En die is het geworden.


Er moet nog wel wat veranderen. Zo wil ik een andere stuurpen (130 mm, -17 graden), doe ik mijn "oude" easton circuit wielen erin en komt er misschien een ander zadeltje. Voor nu toch wel erg blij met mijn nieuwe racemonster.

3 opmerkingen: