woensdag 15 juni 2011

Op naar het NK!

Afgelopen pinkstermaandag werd in Hardinxveld-Giessendam het Districtskampioenschap van Zuid-Holland verreden. Behalve de titel Districtskampioen, een bosje bloemen en zoenen van de rondemiss was hier nog iets belangrijkers te verdienen voor mij. Het was de laatste mogelijkheid om me te plaatsen voor het NK voor Elite zonder contract (de jongens die dus nog geen prof zijn).
Met een podiumplaats zou ik direct toegelaten worden tot dit NK. Het doel stond dus vast.

De koers zelf ging over een omloopje van zo'n 4,5 kilometer met daarin 2 viaducten. Hetzelfde dus als vorig jaar, toen ik bij de Amateurs reed. Nu was alleen de totale lengte van de koers wat langer (100 km).
Bij de start kwam de regen al gestaag naar beneden en tijdens het eerste half uur van de koers werd dit niet veel beter. Daarna stopte het met regenen maar hadden we nog wel last van de nattigheid. Zeker de laatste bocht voor de finish, die voor de gelegenheid voorzien was van nieuw asfalt, gebood toch wel enige voorzichtigheid.

Het eerste uur van de koers is mij niet echt bijgebleven. De benen waren prima, maar ik wist dat ik me moest sparen om op het eind nog mee te kunnen doen. Zo kwam ik halverwege de koers in een kopgroep van 16 te zitten, zonder dat dat mij veel inspanning kostte. Toen we eenmaal een klein gaatje hadden en de groep doorkreeg dat dit wel eens 'de slag' zou kunnen zijn ging het tempo nog wat omhoog en heb ik ook mijn deel van het kopwerk gedaan.
Het gat met het peloton bleef beperkt en dus was er geen tijd voor demarrages en ontsnappingen uit onze groep. Dit speelde in mijn kaart, want ik zag het graag eindigen in een sprint met deze groep.

Helaas dacht Erik Jan Kooijman daar anders over en demarreerde in de laatste ronde. Hem zagen we helaas pas na de finish weer terug. Ik koos voor de zekerheid en ben niet in de achtervolging gegaan. Ik moest op het podium komen en het risico om na een mislukte achtervolging daarnaast te vallen was mij te groot.
In de eindsprint bleek ik nog veel over te hebben, maar helaas koos ik de verkeerde kant van de weg en werd ik klemgereden. Toen ik mezelf daar weer uit gestuurd had was de finish te dichtbij om verder te komen dan de 4e plek. Gelukkig waren de twee man voor mij beloften, dus mocht ik op het podium de zilveren medaille bij de Elite in ontvangst nemen. Een geweldige opsteker en nu mag ik ook nog naar het NK!
Dank voor de foto's van: FotografieKarin, Harfoto.nl & Cyclofoto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten