donderdag 19 april 2012

Friesche Winden

Tussen de tentamens in en een weekje na het Noord-Ierse avontuur, vond ik mezelf afgelopen zondag terug in het Friesche dorpje Burgum, hoofdplaats van deelgemeente Tietjerksteradeel. Kort nachtje, lange autoreis, daags ervoor ziekjes, dus genoeg smoesjes paraat bij beroerde prestaties.

Uiteraard wel van start, want ik voelde me die dag niet slecht. Na het relaxte koersen over Noord-Ierse heuvels was het nu andere tabak. Zenuwachtig gedoe over (soms smalle) polderwegen, met 190 man en windkracht 5. Lekker Nederlands en garantie voor een zware koers. De Friesche Wouden Klassieker zou een Friesche Winden Klassieker worden.
Na een korte neutralisatie was het direct feest. Ik was ver van achter begonnen, dus moest een hoop plaatsen goedmaken. Zonder mezelf echt pijn te durven doen, kon ik wel opschuiven maar niet snel genoeg. Toen het peloton dus in stukken brak had ik wel power over, maar moest ik genoegen nemen met een plek in de derde groep.

Verschillende keren spatten groepjes uit elkaar, klonterden weer samen om op het volgende dijkje weer uiteengereten te worden. Het was dus zaak om attent te zijn. Een gebrek aan parcourskennis en een teveel aan gemakszucht zorgde ervoor dat ik een aantal keer gelost werd. Dit kon ik gelukkig nog wel opvangen met een stel goede benen.
Die puike poten konden niet alles goedmaken.
We waren inmiddels met een man of 15, ver achter de kopgroep maar binnen handbereik van een 15 man tellend pelotonnetje voor ons, een strak tempo aan het rijden, toen de jurybus ons kwam waarschuwen dat we zo uit koers gehaald zouden worden. Aangezien we op het punt stonden de groep voor ons bij te halen en het laatst doorgegeven verschil nog binnen de 5 minuten lag, stonden we hier raar van te kijken en zijn daarom doorgereden.
Na het afronden van de twee grote omlopen, mochten we nog 2 kleine lusjes rijden voordat we moesten afsprinten. In de sprint wist ik nog wel voorin te eindigen, maar uiteindelijk had de jury ons niet meer in de uitslag opgenomen. Jammer, maar ook een beetje mijn eigen schuld. Met zulke benen had er meer in gezeten.

Foto's van: SanderOnline & Ottie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten