“Tuurlijk, zal ik het voor je twitteren tijdens de koers?”
Roep ik terug naar ploegleider Arno.
Een stukje schrijven heb ik meestal niet zo’n moeite mee.
In een koers gebeurt er vaak voldoende om een boek mee vol te schrijven. Mits
je het snel op papier zet, want na een week ben je 95% alweer vergeten. En na
een jaar weet je alleen nog dat ene moment te herinneren dat binnen 200 meter
neutralisatie al een renner zijn fiets onder de voorrijwagen parkeert. Hop,
wiel doormidden en aan het geluid te horen zal zijn carbon frame hier ook niet
zo goed tegen kunnen.
De koers wordt stilgelegd en daar sta je dan, te bibberen
in de regen bij een graad of 5.
Mooi moment om dat geluid wat je net van je voorrem af
hoorde komen eens nader te gaan onderzoeken. Remkabel driekwart doormidden. Als
we toch even stilstaan en iedereen zijn zenuwen in de berm probeert te deponeren,
snel naar de ploegleiderswagen. Geen reservefiets, dus dan maar met dit risico’tje
gaan koersen. Arno is scherp en wijst me erop dat op dat moment de koers alweer
vertrekt en even voel ik me Bram Tankink (zoals in dit filmpje: ).
Zonder neutralisatie nu, want dat was schijnbaar te
moeilijk voor ze. Gelijk tussen de auto’s terugkoersen naar de staart van het
peloton om precies op tijd tussen de eerste grote valpartij door te slalommen.
Gelukkig ken ik de omgeving en weet ik waar de bochten af te snijden zijn. Zo
kan ik aardig wat plekken opschuiven en een beetje verhullen dat ik het al best
zwaar heb. De kou en regen slaan op mijn lichaam en ondanks de zware inspanning
wil het nog niet echt warm worden. Ook de hoofdpijn die ik probeerde te
verdrijven met een paracetamol wordt heftiger. Misschien had ik beter in bed
kunnen blijven liggen. Het wordt er ook niet makkelijker op als midden in het pak
ineens twee vreemde auto’s opduiken. Blijkbaar had de organisatie wel meer
dingen niet onder controle. Het leverde wat gevloek en een langerekt peloton
op. Als een typisch Nederlandse koers moet het direct op de kant. Alle
pannenkoeken gaan overboord en ik zit erbij. Helaas, eerste koers van het jaar
DNF.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten