zaterdag 14 augustus 2010

Augustus Koersmaand

Na een welverdiende vakantie, waar ook het nodige trainingswerk werd verzet, is het weer tijd om de (koers-)draad op te pakken. De agenda van Augustus staat vol met allerlei verschillende criteriumkoersen. Daar wil ik goed gebruik van maken en dus hoop ik in Augustus mijn totaal aantal "koersdagen" flink op te kunnen schroeven.


5 Augustus was de eerste: Nootdorp. Lekker in de buurt. Ik kende het rondje al wel (2 jaar terug bij de burgerronde, toen 2e geworden). Ook kende ik een aantal mensen die langs de kant stonden dus had ik wel zin om te rijden. Jammer genoeg was mijn lichaam het er niet mee eens.
De vakantie was nog niet goed verteerd en dat viel zwaar op de maag. Met buik-klachten heb ik halverwege de koers het peloton moeten laten gaan. Na een ronde rustig aan ben ik wel weer aangesloten om er tenminste nog een goede training van te maken.
Die extra training (of waar het voor door moest gaan) heeft wel een positief effect gehad. Zondag de achtste stond namelijk de profronde van Zevenbergen op het programma. Ze hadden in de suikerbietenstad een selectief parcours gebouwd met veel klinkers en bochten. Dit bleek voor mij gunstig uit te pakken. Achter een kopgroep van vier (en één achtervolger) wist ik de sprint van het peloton te winnen. Een zesde stek, niet gek!


De zesde plaats gaf goede moed voor de wielerronde van Maassluis die de dag erna verreden werd. Waar ik hoopte op een massasprint, liep het uiteindelijk anders. Ik had tijdens de koers alle moeite om een goede plek in het peloton te behouden. Als je (samen met de rest van het peloton) dan ook nog gedubbeld word door de 3 koplopers, is dat een flinke deuk in de moraal. Toen we uiteindelijk met het peloton mochten sprinten voor plek 11 (er waren nog 7 renners ontsnapt), hoefde dat van mij niet meer zo nodig.
Vrijdag de dertiende. Ik stond ingeschreven voor de Nacht van 's Gravendeel, maar ben niet gegaan. Niet omdat ik bang was voor het ongeluk, maar omdat ik gewoon helemaal op was. Te weinig slaap gehad, te lange dagen gemaakt. De zin om te koersen ontbrak en dus heb ik verstek laten gaan. In plaats daarvan lekker veel in bed gelegen!


En dat in bed liggen pakte wel weer goed uit. Zaterdag 14 augustus, wielerronde Hartje Barneveld. Ik stond eigenlijk niet ingeschreven voor deze koers, maar omdat twee ploegmaten wel van plan waren te rijden en ik de dag ervoor verzaakt had, ben ik bij hun in de auto gestapt en meegereden naar het kippen-dorp.
Het rondje daar was dwars door het centrum: smal, veel klinkers en wat bochtenwerk. Hierdoor waren er maar weinig mogelijkheden om in te halen. Ik had dus flinke pech dat ik achteraan moest starten (bijschrijvers starten in de regel altijd achteraan, als er geloot wordt). In het begin heb ik alles geprobeerd om op te schuiven. Toen ik eindelijk bij de kop van het peloton kwam, bleek de vogel al gevlogen. Er waren 13 man ontsnapt, dus restte niks anders dan achtervolgen. Daar bleek dat ik goede benen had. Ik kon veel werk verrichten en me makkelijk handhaven. Uiteindelijk bleven de koplopers uit de greep van het peloton en in de eindsprint moest ik nog 2 man voor laten gaan. Een 16e plaats, maar wel eentje in een koers waar ik heel tevreden over ben. Mijn beste koers tot nu toe!

4 opmerkingen:

  1. Het is nog even wachten op het hoogste treedje, maar elke blog die ik lees van je, heb ik het idee dat dat moment dichterbij is gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad geduld opbrengen :) Kan ik niet zo goed.
    Hoogste treedje is natuurlijk mooi, maar een keer bloemen meenemen zou ook al leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou mama wel heel blij mee zijn ;) En inzicht, tja, heb je toch niet zo'n goede opleiding gekregen van dat 'tour de france' kijken met papa... (of je denkt gewoon juist teveel na waardoor je juist dat ene moment mist)

    BeantwoordenVerwijderen