donderdag 14 oktober 2010

Seizoen oprekken


Terugblikken op het afgelopen seizoen is belangrijk. Wat waren mijn doelen? Heb ik die gehaald? Hoe kan dat volgend jaar beter? Wat wil ik überhaupt volgend jaar....
Ik kan het nu eigenlijk nog niet zeggen. Mijn wegseizoen mag dan misschien wel ten einde zijn, mijn wielerseizoen is dat nog niet. Ik wil mijn fiets niet opbergen voor 14 November. Dan zijn namelijk de Nederlandse Kampioenschappen Baansprint voor Amateurs.

Wat?
Sinds vorig jaar mogen de Amateurs (A&B) niet meer meedoen met het officiële NK. Voor hen heeft de vereniging AR&TV de Adelaar een officieus NK georganiseerd. Er is de keuze tussen de sprint en duur onderdelen. Over verschillende onderdelen wordt een klassement opgemaakt. Diegene met het minste aantal punten over de onderdelen wordt kampioen. Voor mij is de sprint het meest interessant. Het sprintomnium bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Keirin (2 km, gegangmaakt door een derny, met +- 5 man tegen elkaar)
  • 500 meter tijdrit
  • Sprint (man tegen man over 1000 meter) met 200 meter kwalificatie

Waarom?
2,5 jaar geleden (ofzoiets) heb ik voor het eerst op de baan gereden. Het ging me niet verkeerd af en ik hard er veel plezier in. De tweede keer dat ik op de baan te vinden was, was een jaar later. Ook toen ging het uitstekend. De vliegende 200 meter die we toen voor de lol reden ging mij, ondanks beperkte baan-ervaring, goed af (12.1). Na een slopende 1000 meter tijdrit (waarbij mijn eerste ronde, met staande start, zelfs sneller was dan mijn laatste ronde), vroeg de trainster(Carolien) mij of ik interesse had in baansprint. Destijds was ik nog teveel bezig met schaatsen om op dat aanbod in te kunnen gaan. Toch heb ik het niet helemaal naast me neergelegd. Ik ben later nog een keertje gaan trainen op de baan, samen met maatje Hylke. Hij was net schaatser af en zocht een nieuwe uitdaging, die hij vond in het baansprinten. Binnen 2,5 maand wist hij derde te worden bij het NK Baansprint voor Amateurs. Wat hij kan, moet ik ook kunnen (hoop ik dan toch).

Hoe?
Ik ben contact blijven houden met de sprintploeg van Carolien en heb een enkele keer meegetraind. De komende tijd moet het aantal baantrainingen opgevoerd worden. Ervaring op de baan is cruciaal. De snelheid en kracht heb ik wel, alleen het rijden op de baan heb ik nog te weinig gedaan. Nu hoop ik, met een ietwat korte, maar intensieve voorbereiding, op het NK te kunnen vlammen.

Daarna zullen we wel weer eens gaan terugblikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten