dinsdag 11 mei 2010

Vlaardingens Mooiste


5 mei j.l. werd bevrijdingsdag in het land gevierd. In Vlaardingen doen ze dat door onder meer een wielerronde te organiseren. Omdat het in de buurt was en ik ergens mijn eerste wedstrijd moest rijden stond ik (samen met 5 ploegmaats) dus aan de start van de 50e bevrijdingsronde van Vlaardingen (en niet om moppen te halen).

Het was redelijk druk aan de start, met 85 man op de inschrijflijst en waarschijnlijk nog wat bijschrijvers. In verband met werkzaamheden/markt liep de ronde niet over het viaduct-parcours van de laatste jaren. Er werd uitgeweken naar het “oude” parcours, wat bestond uit 3 bochten met voornamelijk asfalt en een met klinkers geplaveide finishstraat.

Door het mooie weer, het snelle parcours en grote peloton ging het best rap. Omdat ik niet zo zeker was van mijn vorm (de 3 voorgaande dagen spierpijn gehad van fitness) hield ik mij rustig op in de buik van het peloton. Dit ging mij wel goed af en zonder problemen kon ik soepel mee blijven rijden.
Halverwege de koers lukte het ook om een premie te verdienen, al kostte dat wel de nodige moeite. Vanaf daar werd het mij ook wel duidelijk dat de wedstrijd in een massasprint ging eindigen omdat er niemand ruimte kreeg.

5 rondes voor het einde zat ik nog ver van achter, maar werd ik door Wouter keurig naar de kop van het peloton geloodst. Toen er nog drie rondes op het bord stonden was ik de dupe van een zakkende zadelpen. Een ronde vergoeding kon ik niet meer krijgen en afstappen was geen optie. Het is verbazingwekkend hoe snel je benen vollopen met zuur als je zadel 5 cm te laag staat.

De laatste ronde heb ik moeten knokken om goed vooraan te blijven. Ik kwam ongeveer als 12e de laatste bocht uit en wist uiteindelijk als 9e te finishen in een door een valpartij ontsierde massasprint. Rik wist nog een mooie 4e plek te behalen.
Ik ben niet alleen tevreden met de uitslag, maar ook over het relatieve gemakt waarmee ik in het peloton kon blijven. Dit geeft mij wel het vertrouwen dat het weer de goede kant op gaat.

Fotocredits: M Katgert, FotoKoos, Harfoto

3 opmerkingen:

  1. Klasse, Jos! Beter dat je zadelpen erdoor zakt dan jijzelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, dat is zeker zo. Was een fijne koers om mee te beginnen. Jij hebt er niet gereden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nope. Ik ging uit van het traditionele parkoers, dat mij nóg minder ligt dan het gemiddelde rondje-om-de-kerk.

    BeantwoordenVerwijderen