dinsdag 21 september 2010

Abonnement

Afgelopen weekend heb ik mijn laatste klassieker voor dit seizoen gereden. De 37e Tweelandenkoers. Vanuit Someren-Eind een heen-en-weertje naar België (100 km), gevolgd door een viertal lokale rondes van 7,1 km. Bijna 130 in totaal, maar niet de moeilijkste.

De eerste 100 kilometers heb ik weinig van het koersverloop meegekregen. Veilig in de buik van het peloton liet ik me meezuigen in de vaart van de koers. We kunnen dus gelijk fastforwarden naar de lokale omlopen.

Het spel ging daar op de wagen. De wind was hier, in tegenstelling tot de rit van en naar België, wel goed merkbaar en zorgde voor een schifting in het peloton. De eerste van vier ronden zat ik nog te slapen. Te ver naar achter, dus moesten gaten dichtgeplamuurd worden. Ik zat eigenlijk nog veel te fris om dit nogmaals te laten gebeuren, dus probeerde ik me de volgende ronde in de kop van het peloton op te houden. Nu kon ik, zij het op het kantje, wel net bij de voorsten blijven.

Met nog 14 kilometer te gaan reed een groep van 5 man weg. Ploegmaatje Rik ging met 3 anderen in de achtervolging. Juist op dat moment begon het peloton stil te vallen. Zelf wilde ik niet aanvallen, bang om mezelf tegen de wind in op te blazen. Gelukkig bedacht iemand naast me dat hij wel graag bij de kopgroep wilde zitten. Toen hij demarreerde sloop ik mee. We werkten goed samen en reden snel naar de achtervolgers toe, waaruit Rik inmiddels was weggereden.

Met 5 man waren we nu in achtervolging op de kopgroep van 6. Het verschil bleef lange tijd gelijk, tot in de laatste ronde het tempo bij de koplopers zakte. Toen de aansluiting een feit was volgden er veel demarrages. Ik kon er geen van beantwoorden en wachtte af in het laatste wiel, stiekem hopend dat we konden sprinten om de zege. Helaas wist er iemand te ontsnappen en solo naar de overwinning te rijden. De sprint om de andere podiumplaatsen mislukte omdat ik van te ver moest komen.

Voor mij bleef een zesde plek over. Een plaats waar ik dit seizoen een abonnement op lijk te hebben. Of zoals in “De Renner” van Tim Krabbé staat te lezen: Mijn specialiteit is sprinten om de zesde plaats, daarin ben ik niet te kloppen.

5 opmerkingen:

  1. Ik snap dat je graag hoger gewild had, maar het is wel een zeer keurige uitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is 't maar net. Doe mij zo'n 'abonnement'...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, die uitspraak moet je op je shirt/vest laten drukken ;)

    p.s. ik heb vandaag alweeeer gesport :O

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie hebben gelijk mannen. Ik ben ook wel heel blij met de uitslag hoor! Vooraf had ik hiervoor driedubbel getekend.

    @Misskoop: goede zaak, doe zo voort! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jos, Netjes gereden met Tweelandekoers en ook nog NSK gewonnen, klasse kerel!!

    BeantwoordenVerwijderen